ASS van dichtbij boekrecensie. Autisme? Samen sterker.

Wat was ik blij dat we in februari 2019 eindelijk een diagnose voor mijn zoon kregen. Nee, ik was niet blij dat hij Autisme had, maar ik was wel blij dat we eindelijk wisten wat er aan de hand was. Eindelijk (h)erkenning voor iets waar ik al jaren mee bezig was. En nee, het lag niet aan mij en ook niet aan mijn zoon. Hij kon er niks aan doen, er was een naam voor: hij had autisme.

Op dat moment geloofde ik nog dat alles beter zou worden na die diagnose. Dit omdat we dan wisten wat hij had en we niet meer hoefden te strijden. Helaas, niks was minder waar. Hier begon het pas. Een mooie spreuk die ik onlangs las, is hier perfect van op toepassing:

“De diagnose is geen eindstation maar slechts een begin van een nieuwe bijzondere reis.”

Ook voor mij begon een nieuwe reis. Vanaf dat moment beet ik mij overal in vast in alles met wat ook maar iets met ass te maken had. Het begon voornamelijk met het lezen op het internet. Ik wilde zoveel mogelijk te weten komen over autisme. Nu volg ik een cursus ‘coaching bij autisme’ en lees ik graag boeken hierover. ASS van dichtbij is een nieuw boek van pascale bruynseels. Ik ontving een recensie exemplaar en dat resulteerde in deze recensie.

ASS van dichtbij

Wat zou ik graag een dag in het hoofd van mijn zoon willen kruipen. Gewoon om eens mee te maken hoe hij de wereld ziet. Waarom reageert hij zo als hij nu doet, hoe komt alles bij hem binnen? Nu is het vooral dat ik deze kennis uit boeken haal. Ik lees zoveel mogelijk om mij hierin te verdiepen. Op het internet is veel te vinden maar toch geven boeken net wat meer diepgang. ASS van dichtbij is in april uitgekomen. Wat leest dit boek makkelijk weg. Boordevol verhalen vanuit de praktijk. Het is een boek wat ik graag had willen lezen meteen na de diagnose van mijn zoon.

ass van dichtbij boekrecensie

Weten waarom je kind met autisme doet waarom het zo doet. Ik wil er graag alles van weten. Bij het lezen van de eerste bladzijden, lees ik al herkenning. Het raakt mij meteen en wordt er zelfs wat geëmotioneerd van. Ik heb mijn gevoelens meestal redelijk onder controle maar de diagnose ASS van mijn zoon blijft een gevoelig punt. Het is niet altijd even makkelijk, ook al ziet de buitenwereld dit vaak niet. Tijdens het lezen besefte ik mij meer dan eens hoe lastig het allemaal kan zijn. Terwijl ik er zelf dagelijks mee te maken heb. Allemaal best confronterend om te lezen vond ik.

Auteur Pascale Bruynseels

De auteur van dit boek is Pascale Bruynseels. Zij werkt al jaren als gezinsbegeleidster van gezinnen van een kind met ASS in België. Haar doel is om met dit boek de ouders van een kind met ASS een hart onder de riem te steken. Maar dat niet alleen want dit boek is ook bedoeld om de naaste omgeving van het betreffende gezin goed te informeren over autisme. Want wat is autisme en hoe ga je er als naaste mee om?

Autisme? Samen sterker

Het hebben van een kind met ASS heeft een grote impact op het hele gezin. Het is niet altijd makkelijk om hiermee om te gaan. Ook voor broertjes en zusjes niet. Daarom is het belangrijk om je als ouders goed te verdiepen in deze ontwikkelingsstoornis. Het boek ASS van dichtbij kan je hierbij ondersteunen dmv informatie, adviezen, handvatten en door de waardevolle ervaringsverhalen van ouders.

Wat is ASS?

Het eerste hoofdstuk gaat in op ASS. Want wat is autisme nu precies? Gelukkig bevat dit hoofdstuk geen ingewikkelde leesstof. Aan de hand van de metafoor van een ijsberg, legt Pascale in dit hoofdstuk uit wat kenmerken zijn die passen bij ASS en waarom deze kinderen anders reageren dan kinderen die geen autisme hebben.

Verhelderend om te lezen. Er wordt nog te vaak gereageerd op het gedrag wat we kunnen zien. Te vergelijken met het ijstopje wat boven water uitsteekt. Maar om ASS echt te kunnen begrijpen, zullen we juist moeten kijken naar wat zich onder water bevindt. Dit vormt het geheel.

De diagnose autisme vaststellen

Het tweede hoofdstuk gaat over het onderzoek hoe de diagnose autisme wordt vastgesteld. Hoewel het boek geschreven is door een Belgische auteur, verschilt het onderzoek niet zoveel met hoe ze dit in Nederland uitvoeren.

Wat helpt bij ASS?

Autisme is een ontwikkelingsstoornis waar het kind niets aan kan doen. Deze ontwikkelingsstoornis heeft invloed op de hele ontwikkeling van het kind. Doordat alle informatie wat binnenkomt heel anders ervaren wordt, is de kans op stress veel groter. Het is vooral belangrijk om als naaste omgeving alles zo duidelijk mogelijk te maken zodat het kind minder last van stress heeft. Hoe je bepaalde dingen aan kunt passen en waar je op kunt letten, lees je in dit hoofdstuk.

Impact van een diagnose op een gezin

Het krijgen van de diagnose is veel meer dan het krijgen van een stempel. De diagnose van mijn zoon heeft mij veel gebracht. In het boek wordt hier ook aandacht aan besteed. Het krijgen van een diagnose is het begin van een nieuwe reis. Want nu je weet wat je kind heeft, zul je hier verder mee moeten. En niet alleen jijzelf maar het hele gezin. Het hele gezin zal moeten leren omgaan met deze nieuwe situatie. Autisme treft het hele gezin. Het mooie van dit boek is dat er ook aandacht wordt besteed aan rouw en verlies. Dit is iets wat vaak vergeten wordt. En juist rouw en verlies speelt ook een grote rol bij het hebben van een kind met ASS.

Het krijgen van een diagnose voor een kind is al een heel rouwproces voor de ouders. De verwachtingen die je had, de dromen voor je kind, de schoolkeuzes, de toekomst, al deze dingen zullen wellicht bijgesteld moeten worden. En dat valt niet altijd mee.

Wat kan de omgeving doen?

Dit boek is ook uiterst geschikt voor mensen in de naaste omgeving. Ook zij kunnen heel veel doen. Alleen al door te begrijpen wat autisme is en waarom het kind met autisme anders reageert zou voor de ouders al heel veel verschil uitmaken. Aan de buitenkant kun je vaak niet zien wat een kind heeft. Een oordeel over bepaald gedrag is daardoor vaak al snel gemaakt. Dit is erg jammer, begrip opbrengen voor de ouder en het kind zou al zoveel meer rust brengen.

Mijn mening over het boek

Ass van dichtbij is een boek wat eigenlijk aan iedere ouder uitgereikt zou moeten worden na het krijgen van de diagnose bij hun kind. Ik had het boek in ieder geval graag willen krijgen in februari 2019 toen mijn zoon de diagnose autisme kreeg. Dat had mij meer duidelijkheden gegeven. Ik had het gevoel dat ik na de diagnose met 1-0 achterstond. Na de diagnose is alles nog nieuw. Je moet alles nog uitzoeken, hoe doe je dat en waar begin je?

Het boek leest makkelijk weg. Informatie en uitleg wordt afgewisseld met quotes, tips en praktijkvoorbeelden. Waar veel boeken over autisme moeilijk zijn om te ontcijferen, is dit boek makkelijk te begrijpen. Je hoeft geen psycholoog te zijn om het kunnen lezen. Daar hou ik wel van, duidelijke taal. Helemaal als je nog niet thuis bent in de wereld van autisme en al die termen die erbij horen.

Dit boek geeft je meteen herkenning. In het boek staan namelijk heel veel praktijkvoorbeelden waarin ik mij als ouder direct in herkende.

Ass van dichtbij: Autsime? Samen sterker! is een boek wat ik iedere ouder, opvoeder en naaste familie van het kind met autisme, kan aanraden. Het boek geeft iedere ouder een mooie basis om na de diagnose van je kind mee aan de slag te kunnen gaan.

Tischa Neve, kinderpsycholoog en opvoedkundige: ‘Een boek vol uitleg dat bijdraagt aan meer begrip en mider oordelen vanuit de omgeving. Een boek dat ouders en hun omgeving helpt om kinderen met ASS helemaal te accepteren zoals ze zijn met al hun moois en al hun uitdagingen.’

Bron: voorwoord in ASS van dichtbij

Meer informatie over ASS van dichtbij

• Titel: ASS van dichtbij